מדד ההשפעה הסביבתית – שוק ההון מעולם לא נראה ירוק יותר

אם אתם ממחזרים באופן שוטף ומודאגים מרמות הזיהום – תרצו וודאי שגם כספכם יושקע באופן אחראי המעודד התנהלות סביבתית תקינה של חברות. ייתכן שמדד ההשפעה הסביבתית יכול להוות כלי חשוב בקידום מדיניות השקעות ירוקה יותר, בדקנו ממה הוא מורכב, מה הוא מייצג וכיצד הוא עובד

לכל אחד מאיתנו יש סט ערכים והעדפות המלווים אותו ואשר לפיהם הוא חיי את חייו. בשנים האחרונות המודעות של כולנו לחשיבות השמירה על הסביבה הולכת ועולה ורבים משתדלים למחזר פסולת ולצמצם צריכת מוצרים מזהמים או שימוש באריזות מיותרות. ולמרות זאת, נדמה שכאשר מדובר בכסף שלנו, אותם ערכים נעלמים ובדרך כלל לא מקבלים ביטוי בצורה בה אנו משקיעים את הכסף שלנו. כדי לאפשר לנו לגשר על הפער בין תפיסת העולם והערכים הסביבתיים שלנו לעולם ההשקעות ושוק ההון, פותחו כלים שונים המאפשרים להעריך חברות וכלי השקעה בשוק ההון – גם מזווית ההשפעה הצפויה שלהם על הסביבה והאמצעים שבהם הן נוקטות כדי לצמצם נזקים לסביבה.

מהו מדד ההשפעה הסביבתית וכיצד הוא מחושב?

כדי לסייע לכולנו להעריך טוב יותר את מידת ההשפעה הסביבתית הצפויה של חברות שונות בישראל, פיתח המשרד להגנת הסביבה את מדד ההשפעה הסביבתית. המדד כולל את כל החברות הציבוריות והחברות הממשלתיות בישראל, שלפעילותן יש השפעה סביבתית ולכן מפוקחות על ידי המשרד להגנת הסביבה. המדד מדרג כ-40 חברות הפועלות בכ-100 מפעלים. כדי לשקלל את מגוון ההיבטים הנוגעים להשפעה הסביבתית של כל חברה, וכדי לתת ביטוי גם למדיניות החברה לצמצום ההשפעה הסביבתית, המדד מורכב ממכפלה של שלושה רכיבים:

  1. רמת הסיכון לסביבה, כפי שבאה לידי ביטוי בהיקף פליטת חומרים מזהמים לאוויר, למים ולקרקע; בחומרת הסיכון של החומרים שבהם עושה החברה שימוש בפעילותה; ובקרבה של מתקני החברה לאזורי מגורים ולאזורים אחרים בעלי רגישות סביבתית גבוהה.
  2. רמת אי הציות של החברה להוראות המשרד להגנת הסביבה ורשויות אחרות.
  3. היקף המדיניות הסביבתית של החברה, האומד את הפעולות שהחברה מבצעת והאמצעים שהיא מפעילה כדי להפחית סיכונים סביבתיים בפעילותה. מאחר שרכיב זה חיובי ולא שלילי כמו שני האחרים, הדירוג שלו נקבע באופן הפוך – כלומר חברה הנוקטת פעולות רבות לצמצום הסיכון הסביבתי תדורג נמוך ברכיב זה.

ככל שהדירוג הכולל של חברה במדד ההשפעה הסביבתית גבוה יותר, כך היא צפויה לההוות סיכון גבוה יותר לסביבה.

כיצד נוכל להשתמש במדד ההשפעה הסביבתית כדי להקפיד על ערכים סביבתיים בהשקעותינו?

בדרך כלל, כאשר אנו בוחנים את אפיקי ההשקעה המועדפים עבור הכסף שלנו, היינו רוצים לוודא שלא נשקיע בחברות הפועלות בניגוד לעולם הערכים לפיו אנחנו חיים. מדד ההשפעה הסביבתית נותן בידינו כלי נוסף להעריך את אופי הפעילות של החברות שבהן ניתן להשקיע בשוק ההון, גם מעבר לאיכות הניהול וביצועי המניה.

עד כה, מרבית בתי ההשקעות לא הביאו בחשבון ערכים סביבתיים וחברתיים בעת קביעת מדיניות ההשקעות, בין היתר, בהעדר כלים טובים להעריך השפעות סביבתיות וחברתיות של חברות. אך כיום, בתהליך בחירת בית השקעות עבורנו ניתן לכלול גם התייחסות לפרמטרים אלה וישנם גופים בינלאומיים ומקומיים המקדמים מדיניות השקעות אחראית ומסייעים בפיתוח מדדים דומים למדד ההשפעה הסביבתית. כעת אנו יכולים לבחור בית השקעות  שמתחשב בניהול ההשקעות , בין היתר, בערכים נוספים אשר עשויים להיות חשובים עבורנו לא פחות מהשגת תשואות נאות להשקעה שלנו.

האם מדד ההשפעה הסביבתית משפיע על התוצאות העסקיות של החברות המדורגות בו?

מדד ההשפעה הסביבתית מודד רק התנהלות של החברות בדיעבד, כך שלכשעצמו המדד אינו משפיע על התוצאות העסקיות של החברות המדורגות בו. אך לצד זה – העלייה במודעות הסביבתית והחברתית של הצרכנים עשויה להשפיע גם על העדפתם לקנות מוצרים ושירותים מחברות המקפידות על מדיניות עסקית אחראית יותר כלפי הסביבה והחברה בהן הן פועלות. סביר שהסיכון של חברות אחראיות כאלה להתמודד עם נזק כלכלי ותדמיתי כתוצאה מפגיעה אפשרית בסביבה ומסנקציות של הרגולטור האחראי – אף הוא נמוך יותר מזה של חברות הפועלות במנותק משיקולים סביבתיים.

אלה גם עשויים להגדיל את הסיכוי של חברות הנוהגות במדיניות עסקית אחראית להשיג תוצאות עסקיות משופרות, כך שהשקעה בחברות אחראיות עשויה גם להשתלם יותר בהיבט הכלכלי הטהור. לראיה, מדד המניות ת”א-מעלה, העוקב אחר ביצועי החברות המדורגות בדירוג מעלה לאחריות תאגידית הציג תוצאות טובות יותר משל המדדים הכלליים – מדד ת״א 125 או מדד ת״א 35.

אירועים שונים בארץ ובעולם בשנים האחרונות בהם נגרם נזק עצום לסביבה, כתוצאה מכשל של מפעל זה או אחר כגון דליפה או פיצוץ חומרים מסוכנים, ממחישים שוב ושוב את הסיכון הגדול שמהוות חברות שונות לסביבה. מדד ההשפעה הסביבתית הוא מדד חדש יחסית, אותו החל המשרד להגנת הסביבה לפרסם בשנים האחרונות בלבד – אך הוא מהווה כלי משמעותי בהערכה ובניטור שוטף של רמות הסיכון הסביבתי של החברות. סביר להניח שעם העלייה במודעות הציבורית לחשיבות השמירה על הסביבה ופעילות עסקית ברת-קיימא, נוכל לראות יותר ויותר אפיקי השקעה השמים דגש גם על היבטים ומדדים האומדים את היקף הסיכון הסביבתי של החברות הנסחרות בבורסה ומתמחרים את היקף המאמצים של אותן חברות לצמצם את טביעת הרגל הסביבתית שלהן, בשאיפה להותיר עולם טוב וירוק יותר גם לדורות הבאים.

תמונת שער: Shutterstock

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן