כשהשמיים בערו – הכל על תופעת הזוהר הצפוני

עד לפני מאה שנים, לערך, תופעת הזוהר הצפוני המבעירה את השמים מפעם לפעם (בדרך כלל, בחודשי האביב) נותרה מסתורית. יושביהם המקומיים של "אזורי הזוהר" הגו במהלך מאות שנים אינסוף אגדות, סיפורי עם ומיתוסים, ויצרו אמונות, טקסים ופולחנים רבים סביב מופע האור הטבעי ויוצא הדופן, אשר יכול להיתפס כאפילו כמעט מאיים ומפחיד. תרבויות מסוימות קשרו את הזוהר למפגש בין האדם לאלוהיו; חלון אל העולם הבא; מסרים מגן עדן, ואפילו – טענו כי לזוהר כוחות לרפא את העומד תחתיו.

אך מאז, עם התקדמות העולם והתפתחות התרבות המערבית והמדע, נחשף הפן המדעי והפיזיקלי העומד מאחורי אחד מהפלאים המרהיבים ביותר שהטבע יצר.

אז מה עומד מאחורי מופע האורות, אשר הצפייה בו נכנסת לרשימת השאיפות הגדולות ביותר של אנשים רבים? היכן ניתן לצפות בו, ומתי? ומה תגלו בדרך, במסע אל אחת מחוויות החיים החד-פעמיות והמרתקות ביותר הקיימות כיום?

בעצם, למה השמים זוהרים?

הכל מתחיל מהשמש. השמש היא מקור האנרגיה והחיים על כדור הארץ, בשל האור והחום שהיא יוצרת על פני הכדור. היא עצמה הינה, בעצם, כדור גזים הבוער בטמפרטורות עצומות. על פני השמש עצמה, הטמפרטורה היא "רק" 6000 מעלות צלזיוס; אך בעטרה המקיפה אותה שוררות מיליוני מעלות. בחום כזה, אטומי המימן של השמש מתנגשים זה בזה בעוצמה, ומתפרקים לחלקיקים – חלקיקי מימן, ואלקטרונים חופשיים – שהם בעלי מטען חשמלי. חלקיקים אלו בעלי רמת אנרגיה גבוהה מאוד, ונקראים מעוררים.

מעוררים אלו יוצאים דרל חורים קטנטנים בשדה המגנטי של השמש, ויוצרים את רוח השמש – "הרוח הסולרית" – הנושבת לעבר כדור הארץ במהירות של למעלה ממיליון קמ"ש. כאשר היא מתקרבת במהירות זו לעבר האטמוספירה המקיפה את כדור הארץ, היא נתקלת בשדה המגנטי שלו – אשר מסיט אותה לכיוון הקטבים של כדור הארץ – לא הקוטב הצפוני או הדרומי, אלא לקטבים המגנטיים שלו, אשר חוסמים אותה מלחדור פנימה.

יחד עם זאת, השדה המגנטי אינו נעול לגמרי – וחלק מהחלקיקים מצליחים לחדור ליוניספרה, שהיא השכבה העליונה באטמוספירה. כיוון שהחלקיקים המעוררים הם בעלי אנרגיה רבה מאוד, הם זקוקים למקום לפרוק אותה – ובכך, לסגור מעגל חשמלי. כתוצאה מכך, הם מתנגשים בעוצמה באטומים ובמולקולות הנמצאים ביוניספריה, וכתוצאה מכך רמת האנרגיה מגיעה לשיאים, וכן נוצרת חוסר יציבות אנרגטית.

מאחר והאטומים לא מסוגלים להישאר במצב אנרגטי כזה, הם פולטים את האנרגיה העודפת – בצורה של חלקיקי אור בשם פוטונים. וכך נוצר הזוהר הצפוני – שהוא, בעצם, תוצאת מפגש של מיליון חלקיקים ביוניספירה. על מנת שעין אנושית תוכל לקלוט את התופעה בעין רגילה, ללא מכשירי-עזר מקצועיים, נדרשים לפחות 100 מיליון פוטונים שישתחררו יחדיו.

כלומר, ברי המזל בינינו אשר יגשימו את החלום לצפות בזוהר הצפוני – יצפו בהתנגשות מאות מיליוני חלקיקים מפורקים, אשר הגיעו היישר מהשמש עצמה!
אז היכן ומתי?

הזוהר הצפוני מופיע, בדרך כלל, בסמוך לקטבים המגנטיים של כדור הארץ. כאמור, האטומים טעוני-האנרגיה נמשכים אליהם, ולכן התפרקותם תתרחש באזורים אלו.

אזורים אלו של כדור הארץ נקראים "טבעות מגנטיות" – כלומר, "משפכים" אליהם מתנקזת התופעה, ובהם ניתן לצפות בזוהר. את הזוהר בקוטב הדרומי ניתן לראות באנטרקטיקה, ואילו את הזוהר הצפוני ניתן לראות באזור "הטבעת המגנטית" של הצפון - כאשר מומלץ ביותר לצפות בתופעה באזור לפלנד.

את הזוהר ניתן לראות בלילות בהירים מאוד; או, לפחות, נטולי עננים, או בעלי עננים מעטים מאוד. עיר הבירה של לפלנד – רובניימי – מוארת מאוד, אך כאשר מתרחקים מרחק של מספר דקות נסיעה מהעיר, ועולים על גג של חווה מבודדת, למשל – ניתן לראות את הזוהר היטב. ניתן לצפות בו ב – 80 אחוז מהלילות בלפלנד, כשהתקופה הטובה ביותר לראותו היא בין החודשים דצמבר לאפריל.

הזוהר הלאפי – חוויה של פעם בחיים

את חווית הצפייה בזוהר הצפוני בלפלנד, שהיא בגדר הגשמת חלום, אתם תחוו כחלק ממסע שהוא כשלעצמו יוצא דופן. מעבר לזוהר עצמו, זו ההזדמנות שלכם להכיר במציאות את ארץ האגדות של סנטה קלאוס; את מזחלות הכלבים מסיפורי הילדות; לצפות בדובי קוטב בטריטוריה הטבעית שלהם, ולחוות טבע חורפי פראי וקסום, באחת מהארצות המאוכלסות המרתקות ביותר הקיימות כיום על פני כדור הארץ. לפלנד מחכה לכם!

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן