כל מה שצריך לדעת על מאניה דיפרסיה

אנשים בעלי מחלת מאניה דיפרסיה או הפרעה הדו קוטבית בעברית, סובלים משינויים קיצוניים של מצבי הרוח שלהם . הזליגה ממצב רוח מעולה של שמחה אין סופית למצב רוח דכאוני הכולל מחשבות אובדניות או למצב של עצבנות יותר הוא מהיר וקיצוני ולכן יש להיעזר במומחה כמו פרופסור גרינהאוס.

אבחון של מאניה דיפרסיה

רופאים העוסקים בתחום בריאות הנפש משוחחים עם המטופלים, שומעים את מה שעובר עליהם כדי לאבחן את הבעיה הנפשית שלהם, הם אלה שיקבעו אם קיימת מחלת מאניה דיפרסיה  זו ואם כן מהי הרמה שלה.

תסמיני המחלה

חולי מאניה דיפרסיה מאופיינים באופן החלטי אם קיימים בהתנהגותם האלמנטים של מצב רוח מעולה המלווה בשלושה מתוך התסמינים הרבים הנוספים כמו מחשבות מתרוצצות ודיבור מהיר מאוד, קפיצה מרעיון אחד למשנהו, חוסר ריכוז, שינה מועטה, דחף מיני מוגבר, שימוש בסמים, אלכוהול ובכדורי שינה, בולמוס של בזבוזים, התנהגות שונה מהרגיל, התנהגות פרובוקטיבית או תוקפנית ועוד. צירוף של התסמינים ומצב הרוח יחד מאשר ללא ספק כי מדובר במאניה דיפרסיה .

קיימות כמה דרגות של המחלה כשהקלה מבניהן כוללת דיכאון בדרגה מתונה, הבינונית כוללת מצב כרוני של דיכאון והדרגה החריפה מבניהן כוללת תסמינים של פסיכוזה או תסמינים פסיכוטיים הכוללים מחשבות שווא, אמונות מוטעות, הזיות של ראיה ושמיעה.

בשעות הקשות של האפיזודה אי אפשר לשכנע את החולה כי הוא טועה, כל הסבר הגיוני אינו מתקבל על דעתו . החולה יכול לפתח מחשבות שהוא בטוח שהן נכונות לדוגמה שהוא מלך או אדם עני, פושע או כל חשיבה שגויה אחרת ואינו חוזר בו.

במצבי הרוח קיימת הדרגה הנורמטיבית, אחר כך הדרגה המתונה עד הבינונית הנקראת היפו מאניה והמצב הקיצון הוא מאניה חמורה.

מחזור ההתפרצויות של מאניה דיפרסיה

סיטואציות של מאניה ודיפרסיה בדרך כלל קורות לחולים שוב ושוב במהלך חייהם, חלק מהתסמינים נותרים באופן קבוע בדפוס ההתנהלות של המטופל . רבים מהחולים יחוו ככמה פעמים מאניה ודיפרסיה באותה הרמה, לא יהיו התקפים חריפים יותר אך לעיתים יעברו סיטואציות של היפו מאניה שהופכת לתופעה דיכאונית.

הסיבות להפרעה הדו קוטבית

קיימות כמה סיבות עיקריות להתפרצות מחלת מאניה דיפרסיה , אחת מהן היא סיבה גנטית הקשורה לתורשה, כמו כן קיימים הבדלים בנראות המוח של החולים הללו מול נראותו אצל אנשים בריאים וגם גורמים סביבתיים נוספים.

הטיפול במחלה

החולים מקבלים טיפול תרופתי מניעתי התואם את המאפיינים הספציפיים שלהם, כמו כן טיפולים פסיכולוגיים ומתבצע מעקב אחר זמני הופעתן של האפיזודות כדי לתהות על אופייה של המחלה אצל כל חולה.

התאבדות

חולים רבים במחלה זו מפתחים נטיות אובדניות . איום בהתאבדות מדליק נוריות אדומות ומצריך טיפול מידי של צוותי רפואה מתחום בריאות הנפש, כדי לשוחח אתו ולעשות כל שניתן כדי לעצור דחף זה לאור הסיכונים הרבים שאכן הוא יוציא לפועל את איומיו. פרופסור גרינהאוס הינו בין הפסיכיאטריים המובילים בישראל ועבודתו מוכרת ברמה בינלאומית ולכן במצבים קיצוניים שכאלו יש לגשת לטובים ביותר.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן