חי בסרט – הצצה לאפקטים המיוחדים של תעשיית האשליות

טיזר טקסטואלי-ויזואלי קצר, שכל כולו מחווה לכמה מהאפקטים המיוחדים החביבים עלינו ביותר ובסופו חידה לא-נושאת פרסים, אבל אולי מועמדות לאוסקר

היצירה הקולנועית השלמה היא מארג עשיר ומורכב, שמורכב מפריימים בודדים ושוטים מתמשכים, שמתחברים יחדיו לכדי סיפור מהודק – מה שאנחנו הצופים מכנים פשוט ״סרט״. השפה והאסתטיקה הקולנועית מבוססות על תנועות מצלמה או היעדרן, סגנונות תאורה ועריכה, וסדרה ארוכה של החלטות אמנותיות, ששואבות השראה ממקורות היסטוריים: הגל החדש הצרפתי, הריאליזם האיטלקי או נוסחת הקסם ההוליוודית. מי שמעוניין לדעת יותר מוזמן לבדוק את לימודי קולנוע המעניקים הזדמנות להציץ אל מאחורי הקלעים ולהתבונן דרך עדשה רחבה על העולם המרתק הזה, שבו לכל זווית צילום יש משמעדות.

תעשיית האשליות האדירה הזו לא היתה יכולה להתקיים ללא הקסמים שמזריקים לה אנשי האפקטים המיוחדים. נסו לתאר לעצמכם את וונדרוומן ללא סצנות האקשן המרהיבות. את פארק היורה בלי דינוזאורים, את הארי פוטר בלי רציף 9 ושלושה רבעים, או את להיות ג׳ון מלקוביץ׳ בלי העולם המופלא שמתקיים בקומה ה-7.5. בתעשיית הקולנוע נפוצים שני סוגי אפקטים מיוחדים – ממוחשבים ופיזיים – אשר משלימים את החסר ומעשירים את הסרט באופנים שצילום רגיל לא מסוגל. האפקטים המיוחדים מפצים על המציאות המוגבלת שבה אנחנו חיים, על אי-קיומם של זומבים, היעדרם של כוחות-על בגנים האנושיים, או בקיעת יצורים מהחלל החיצון מתוך חזהו של קצין בספינת-חלל. תודות למיומנותם של אנשי האפקטים המיוחדים, כל אלה הופכים בקולנוע לדבר שבשגרה, ואנחנו רוצים להפנות את הזרקור לכמה מהם.

כוחה של המצלמה

רושם מיוחד משאירים אפקטי-מצלמה, הם כל כך חכמים שאנחנו מניחים שמדובר בעבודה ממוחשבת. אפקטי-מצלמה כוללים כל אפקט מיוחד בסרט שנוצר אך ורק בעזרת טכניקות הקשורות למצלמה עצמה, כמו שימוש בפילם כפול, דולי-זום, או צילום בתת-אדום, אינפרא, אבל בעברית. דוגמא קסומה אפשר לראות מסצנה אחת בסדרת הטלוויזיה ״ילדותי״, שוט אחד ארוך שמספר שנות חיים רבות:

הנדסת כוח הכבידה

יש דרכים רבות לייצר אשליה של היעדר כוח-כבידה, אלמנט חשוב בכל סרט הכולל מסע לחלל – אבל לא רק. שלוש דוגמאות מצוינות ושונות לחלוטין זו מזו הן ״אפולו 13״ 1995,  ״התחלה״ 2010 ו-״כוח משיכה״ 2013.

כדי להפוך את הסרט שמתעד את משימת אפולו 13 לירח לכמה שיותר מציאותי, השתתפו השחקנים ב״מחנה חלל״, וצולמו בתנאי חוסר משקל בתוך מטוס בואינג KC-135 של נאס״א, שסיפק כ-23 שניות של אפס גרביטציה, כשטס בטיסה פרבולית.

מרשים לא פחות הוא המסדרון חסר כוח המשיכה בסרט המד״ב ״התחלה״, שהוא בעצם סט ארוך ומתגלגל על צירו, פרויקט הנדסי שסיפק לג׳וזף גורדון לויט אתגר שהוא עמד בו בכבוד.

על הקסם שמאחורי הדרמה המותחת ״כוח משיכה״, החוטים הבלתי נראים, הרובוט במשקל שני טון וקוביית התאורה, בסרטון הבא:

מדעי התעופה

אפקטים ממוחשבים מסייעים לקולנוענים ברקימת האשליה המעופפת של סופרמן או דאינריז חאליסי על הדרקון. את הראשון תוכלו בעזרת כמה כלים ליצר לבד בבית, לטובת השני תצטרכו תקציב הרבה יותר מרשים ואולי עדיף להסתפק בהצצה למאחורי הקלעים של הפרק ה-6 בעונה ה -7 אזהרה: ספוילרים מגניבים לפניך.

סופרמן:

משחקי:

ואם במסך כחול או ירוק עסקינן, קחו בחשבון שיש מקרים שבהם האפקט פשוט לא עומד במבחן הזמן:

מראה מראה שעל הקיר

גם סרט קולנוע דוקומנטרי דל תקציב במסגרת הלימודים, זקוק לכל הפחות למעט פודרה – כל שכן אם התסריט כולל שחזורים של סצנות לחימה ופציעות גופניות, או גם של ״מפגש עם חייזרים״. במקרים אחרים, לא ניתן להשיג את האשליה הרצויה ללא אמנות האיפור, תחשבו רק על כמה דומה מריל סרטיפ לאשת הברזל המקורית.

מת׳יו מנגל, זוכה פרס האוסקר לאיפור הטוב ביותר ועיצוב השיער על עבודתו בדרקולה 1992 העניק לרשת CBS הצצה לתהליך העבודה המרתק. אזהרת צפיה: איברי גוף מלאכותיים – חיצוניים ופנימיים – בדרך.

דרך ארוכה עברה תעשיית הקולנוע מ-1878, ופרק האפקטים המיוחדים בתולדותיה ארוך כמניין שנותיה, מזל שאפשר לסכם את כולה בסרטון אחד קצר.

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן