הפלה – מה עדיף פרטית או ציבורית?

מדי שנה נשים בישראל עוברות הפלה מסיבה זו או אחרת, כאשר מדובר בנשים בטווח גילאים רחב יחסית וכאלו הבוחרות לבצע את הפסקת ההיריון ממגוון רחב של סיבות וגורמים. בגדול, שתי אפשרויות העומדות בפני אישה המעוניינת לבצע הפלה ,עליה לבחור או הפלה באופן פרטי (במוסד פרטי שקיבל את אישור משרד הבריאות לכך) או הפלה באופן ציבורי (בבית חולים ציבורי). מהם ההבדלים העיקריים בין שתי אפשרויות עיקריות אלו ואיזו מן האפשרויות עדיפה עבורך?

מגבלת הגיל

אחד הקריטריונים המרכזיים הקובעים האם בכלל תוכלי לבצע הפלה פרטית או שמה את מחויבת לגשת לבית חולים ציבורי, הוא הגיל – נשים המעוניינות בהפסקת היריון אשר עדיין לא חגגו יום הולדת 19 אינן יכולות לעבור הפלה פרטית ועליהן לגשת לבית חולים ציבורי, גם בנוכחות הוריהן, נשים מעל לגיל 19 יכולות לבחור בין האפשרות של הפלה בבית חולים ציבורי לבין הפלה פרטית.

המשותף לשתי האפשרויות

ישנם גם כמה דברים המשותפים לשתי האפשרויות – להפלה פרטית וציבורית גם יחד.

הנקודה המשמעותית ביותר המשותפת לשתי האפשרויות היא הוועדה להפסקת היריון, בפניה מחויבת להתייצב כל אישה המעוניינת בהפסקת ההיריון, ולא רק מי שפונה לבצע את ההפלה בבית חולים ציבורי. החוק בישראל מחייב כיום כל אישה המעוניינת בהפלה מכל סוג להתייצב בפני וועדה להפסקת היריון, אשר אמורה לקבוע האם אותה אישה יכולה להמשיך עם התהליך. לנשים להן זה נשמע מעט מאיים או מרתיע, אפשר להירגע – בישראל כמעט כל אישה המתייצבת בפני וועדה להפסקת היריון מקבלת אישור לכך, ובמובן זה המצב בארץ טוב בהרבה מהמצב בלא מעט מדינות אחרות בעולם כיום.

נקודה משותפת נוספת להפלות פרטיות וציבוריות גם יחד היא השמירה על סודיות – כל מוסד ורופא המטפלים באישה אשר עוברת הפלה, בין אם מדובר במרפאה פרטית ובין אם בבית חולים ציבורי או בכל מקום אחר, מחויבים על פי חוק לשמור ולהגן על פרטיותה של אותה אישה ולא לחשוף את פרטי המקרה שלה לאף אדם שלא באישורה.

זמן המתנה, יחס אישי ועוד – הבדלים בין הפלה פרטית לציבורית

מה בכל זאת ההבדלים בין הפלה פרטית לציבורית? ובכן, הבדל משמעותי ראשון נוגע לפרק הזמן שתיאלץ אותה אישה להמתין על מנת לעבור את ההפלה. במקרה של הפלה פרטית פרק זמן זה יהיה לרוב קצר בהרבה מאשר במקרה של בית חולים ציבורי. למעשה, מוסדות פרטיים מסוימים מאפשרים לעבור את ההפלה בסמיכות רבה לוועדה להפסקת היריון (ובמקרים מסוימים ממש באותו יום). במקרה של בית חולים ציבורי או קופת חולים עלולה האישה להמתין תקופה מסוימת גם לאחר ההופעה בפני הוועדה, בהתאם לעומס ולתורים הפנויים (כמו בתחומים רבים אחרים ברפואה הציבורית). מוסדות פרטיים מספקים פעמים רבות וועדות מיוחדות משלהם (המוסמכות על פי חוק לאשר את ההפלה), ובמקרים אלו התהליך יתבצע ממש באותו יום ולאחר היציאה מהוועדה. קשה להפריז בחשיבות של המתנה קצרה יותר כאשר מדובר בהפלה, כפי שכל אישה שעברה זאת יכולה להעיד…

גם היחס האישי לו תזכי יהיה נעים ואינטימי יותר במקרה של הפלה פרטית, לפחות בחלק משמעותי מן המקרים. זאת מכיוון שברפואה הפרטית לכל מטופלת יש יותר זמן ומקום, אין צורך להמתין בתורים ארוכים כמו בבתי חולים ציבוריים ולכל איש צוות (רופא, אח/ות וכו’) יש יותר זמן ופניות לטפל ולהעניק יחס אישי, אדיב ונעים. גם זה חשוב ביותר כאשר מדובר בהליך רפואי לא כל כך נעים כמו הפלה…

לכל שאלה, אנחנו כאן בשבילך,

ד”ר גיא גוטמן, גינקולוג מומחה, וצוות המרפאה.

052-4002749

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן