קמפיין #MeToo – כשהנשים החזקות בעולם מתאגדות להאיר על הצדדים האפלים של עולם הזוהר

הסטטיסטיקות מדברות על אחת משלוש, לעיתים אף אחת משתי נשים שחוותה אירוע אלים בעל אופן מיני בעברה. לא אחת דובר על כך שבעולם הידוענים, הדוגמנות והמשחק, תופעת ההחפצה (התייחסות לאדם כאל אובייקט, חפץ) היא שכיחה אף יותר (לדוגמה - במקרים של הטרדה מינית תוך שימוש במעמד או בעמדת כוח).

באוקטובר 2017, הוזכר לראשונה הביטוי Me Too - אשר נקשר בהטרדות מיניות, מעל חצי מיליון פעמים, ומדורי חדשות פלילים רבים סביב העולם נמלאו האשמות בעקבות הטרדות מיניות של ידוענים וידועניות בהווה ובעבר. מקרים אלו שימשו מעין "מקפצה" והשראה לנשים אשר אין להן כזו "במה" לקום ולתבוע צדק לאחר אירוע אלים מינית שחוו.

קמפיין #MeToo נולד מתוך רצונן של נשים – וגם גברים - להעלות אל פני השטח את השכיחות המזעזעת של הטרדות מיניות בעולם המפורסמים. כיצד התחיל אותו קמפיין, ועד כמה רבה הייתה השפעתו? על כך ועוד - במאמר שלפניכם.

ההתחלה

 

 

הביטוי Me Too מקורו בתנועה אשר הוקמה בתחילת שנות האלפיים (בשנת 2006) על ידי טאראנה בורק, פעילה חברתית ופמיניסטית שניסתה להעלות לשיח הציבורי את הנושא של תקיפות מיניות בבנות מיעוטים.

ביום ראשון אחד, באוקטובר 2017, פרסמה השחקנית אליסה מילאנו סטטוס בטוויטר בצורת האשטג של הביטוי (#MeToo), לאחר התפוצצות פרשת הארווי ויינסטיין (מייסד חברת ההפקות מיראמאקס, ומפיק סרטים כמו "ספרות זולה" ו"שייקספיר מאוהב", עבורו גם זכה באוסקר, אשר הואשם על ידי מעל 20 נשים בתעשיית הבידור במקרים של הטרדה מינית). התוצאות היו מיידיות ורבות עוצמה - מעל 500,000 נשים הגיבו בטוויטר להודעתה של מילאנו תוך שימוש בהאשטג, כמעט חמישה מיליון הודעות בפייסבוק ציינו את אותו ההאשטג, ועשרות מיליוני סטטוסים מקוריים ציטטו אותו. זו הייתה תחילתה של מהפכה - המהפכה אשר הציפה את תופעת ההטרדות, היישר אל עבר ציר הזמן הפרטי שלנו בכל אחד מהרשתות החברתיות.

#MeToo - היקף התופעה

קמפיין #MeToo התחיל בטוויטר - הרשת החברתית מהגדולות בארה"ב - אך התפשט כמו אש לכל עבר- חדשות הפלילים התמלאו בשמות שנשמעו לראשונה בהקשר זה, מעל השטיח האדום בטקס חלוקת פרסי האוסקר נמנעו פרסים ממי ששמו עלה במסגרת הקמפיין, ורבים בתעשיית הבידור איבדו את עבודתם, את המוניטין שבנו במהלך כל חייהם, ובכך את עתידם.

את הקמפיין הובילו ידועניות רבות, מהנשים המוכרות ביותר בעולם - אליסה מילאנו, אשר העלתה את ההאשטג לראשונה בטוויטר האישי שלה, ולאחריה : פטרישה ארקט, ליידי גאגא, ביורק, ריס ווית'רספון, כריסטינה פרי, שריל קרואו, רוזנה ארקט, אנג'לינה ג'ולי, אשלי ג'אד, ועוד רבות.

לא נשכח את הגברים שהשתתפו בקמפיין #MeToo - זכור במיוחד הוא השחקן אנת'וני ראפ, שהאשים את קווין ספייסי בהתנהגות אלימה ומינית. בעקבות האשמה זו יצא ספייסי מהארון, הודה כי הוא בי-סקסואל וביקש סליחה מראפ מעל הרשת.

בעקבות התפוצצות פרשה זו, איבד קווין ספייסי את התפקיד שלו בסדרה המצליחה "בית הקלפים" (תוך אבדן הכנסות עבור נטפליקס של יותר מ - 39 מיליוני דולרים).

גברים ידועים נוספים רבים הואשמו בהטרדה או בתקיפה מינית במסגרת הקמפיין, ביניהם בן אפלק, דמיאן גריי, דסטין הופמן, סטיבן סיגל, רומן פולנסקי, וכן וודי אלן.

#גםאני - גם בישראל

ההאשטג, אשר הפך לקמפיין חברתי רב היקף, כלל פעילות במעל 80 מדינות ברחבי העולם, כולל מדינות אירופה, הודו, פקיסטן, ועוד. גם בישראל, קיבל ההאשטג המפורסם תרגום לעברית (#גםאני), ויומיים לאחר פרסום ההודעה של אליסה מילאנו (18 לאוקטובר 2017) פורסמה כתבה נרחבת בעיתון "ידיעות אחרונות" ובה התראיינו ידועניות מקומיות רבות בנושא הטרדות מיניות ואלימות מינית שחוו ובנוגע אליהן שמרו על שתיקה.

וכן - גם בישראל, בדומה לשאר מדינות העולם, התיוגים החלו בקרב הידועניות, אך נפרסו על פני כל שכבות הציבור - נשים וגברים, צעירים ומבוגרים, מפורסמים ועלומי שם. בין השמות המוכרים שהשתתפו בקמפיין בישראל - הדוגמנית מעיין קרת, אשר הייתה בין הראשונות להגיב בעניין ולהשתמש בהאשטג #גםאני - ובהודעה מצמררת רק יום לאחר פרסום ההשטאג לראשונה, הודתה מילאנו בפוסט בפייסבוק כי "הפסיקה לספור" את מקרי האונס וההטרדות המיניות שחוותה.

עוד שיתפו באומץ השחקנית שחף סגל, דורית אברמוביץ', שירי מיימון, בת חן סבג, יעל אבקסיס, טיטי איינהו, אורנה בנאי, לימור לבנת ועוד, את אינספור המקרים שחוו באדיבות גברים ידועים שונים ומגוונים - מאלכס גלעדי, דרך נתן זהבי, המוזיקאי והמנצח מנחם נבנהויז, ועוד.

חקירות פליליות, ענישה ואבדן מוניטין למי שהוזכרו כפוגעניים בקמפיין

קמפיין #גםאני נולד על מנת לעודד נשים שבחרו לשמור על הטראומות שלהן בשתיקה לספר אודות האלימות המינית שחוו, בין אם במסגרת הקריירה שלהן או במסגרות אישיות. כתוצאה ממיליוני הווידויים שפורסמו, ננקטו בישראל צעדי ענישה והרתעה אל מול רבים שהואשמו בתקיפה מינית -

אלכס גלעדי, אשר שימש כנשיא חברת הטלוויזיה "קשת", השעה עצמו מתפקידו ואישר חלק מההאשמות נגדו.

גבי גזית, אשר גם נגדו נצברו תלונות בגין הטרדות מיניות, הושעה מתפקידו כשדרן ברדיו 103.

חקירות פליליות רבות נפתחו כנגד אלו אשר הואשמו באלימות מינית, בהטרדות מיניות ואף באונס, ומספר עמותות פתחו קווים חמים המעודדים את מי שעברו ניצול מיני לדבר על זה, לא רק על מנת להביא את האמת אל האור - אלא בעיקר במטרה להביא מזור לחוויות הטראומטיות הרבות, אשר סוף סוף עלו על פני השטח.

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן