נוהגים לסמס: הסטטיסטיקות העצובות מרחבי העולם

הערכות של גורמים רשמיים ברחבי העולם מצביעות על גידול מתמיד ומדאיג במספר המעורבים בתאונות דרכים בעקבות הסחות דעת הקשורות בטלפון הסלולרי. הלכנו לבדוק מה הנתונים באמת אומרים – וחזרנו עם הטלפון בתיק שמונח במושב האחורי

המחיר של הודעת טקסט הוא לא רק כמה שאנחנו משלמים לחברת התקשורת, יש לו השלכות כלכליות, סוציו-אקונומיות ומחיר גבוה בנפש. מימדי התופעה הביאו גורמים רבים, כמו משרדי פרסום ואף ממשלות, לצאת בקמפיינים גדולים למיגורה.

״שובו הביתה בשלום לחג המולד״ (Make it home for Christmas), כך נקרא הקמפיין שהושק בסוף שנת 2017 בבריטניה, במטרה לעורר מודעות בקרב נהגים ובני משפחותיהם לסכנות הכרוכות בקריאת וכתיבת הודעות טקסט בזמן נהיגה. כשברקע מתנגן השיר „i’ll be home for Christmas“ של בינג קרוסבי, מתכתבת ילדה עם אביה הנמצא בדרכו הביתה בערב חג המולד.

האווירה החמימה ברוח ערב החג מתחלפת בדימויים חזותיים של תאונת דרכים והמסר ברור: אל תתעסקו בטלפון בזמן שאתם נוהגים. בין 2011 ל-2017 גדל ב-25% מספר הנפגעים בתאונות שנגרמו מנהגים שהסיחו את דעתם והתעסקו בטלפון בבריטניה. במרץ 2017 הוחמרה רמת הענישה בממלכה המאוחדת כשהקנס עלה מ-100 פאונד ל-200 פאונד והנקודות מ-3 ל-6.

הבעיה הזו מגיעה לכל מקום שיש בו קליטה סלולרית, ועל פי הדו״ח השנתי של פורום התחבורה הבינלאומי (ITF), כרבע מכלל התאונות בדרום אפריקה נגרמו בעקבות שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה: ״זה לוקח בערך 4 שניות לקרוא הודעת טקסט, ועוד 5 לענות. זה בערך 9 שניות שהעיניים לא על הכביש״, אמר ליאם קלארק, המנהל המסחרי של אחד מכבישי האגרה במדינה.

ה-ITF לא מצביע על שימוש בטלפונים כגורם המוביל להסחות דעת, הוא שני לאינטראקציות עם נוסעים אחרים ברכב. גם מי שמתגלח או מתקנת איפור תוך כדי נהיגה מעלים את סיכוייהם להיקלע לתאונה, כמו גם שתיה ואכילה.

בדבריו התייחס קלארק גם להשלכות הסוציו-אקונומיות הנופלות על קורבנות התאונות ושולח זרקור מחוץ לסטטיסטיקה היבשה: ״אנו חייבים לזכור, שתאונות יכולות להפוך קורבנות לנכים, ואלו בתורם יאבדו את מקום עבודתם או מקור פרנסתם״. מותו של אדם בתאונה, מזכיר קלארק, יכול לבוא לידי ביטוי גם באובדן מפרנס ובעוד משפחה שנכנסת למעגל העוני, וגם בהשפעה לרעה על המצב הנפשי בקרב בני משפחה וחברים. בישראל, כמו במדינות אחרות בעולם, נהוג חוק ביטוח רכב חובה, ולצידו ביטוחים משלימים כמו ביטוח רכב מקיף או צד ג׳, למי שמבקש לחזק את שכבת ההגנה הכלכלית שלו.

בדומה לדרום אפריקה, שם הסיכוי של צעירים בני 18-24 להיות מעורבים בתאונת דרכים בעקבות הסחת דעת גדול פי שתיים מבני 25-49, גם בישראל מופנית תשומת הלב בעיקר – אבל לא רק – לצעירים. ממחקר שערכה עמותת אור ירוק עלה כי 45% מהנהגים בגילאים 17-24 נוגעים 10 פעמים בממוצע בטלפון הנייד בזמן שהם נוהגים במהירות הגבוהה מ-80 קמ״ש.

״בסוף זה אנשים שעסוקים בטלפון חכם, והטלפון החכם הזה הורג אותם”, אמר ניצב בדימוס ירון בארי, ראש אגף התנועה במשטרה לשעבר שהתארח בדיון שנערך בכנסת בנושא. למרות שכולם מודעים לסכנות הקיימות בכביש גם בלי שנוריד את העיניים מההגה, כמעט מחצית מהנהגים מודים שהם חוטאים בזה, בהם גם בארי עצמו. ״גם לי זה קורה למרות שאני מודע, עושה מאמץ גדול שזה לא יקרה, אני מאוד מקפיד אבל גם אני מכור ולפעמים עושה את הטעות הזאת״.

בדומה לדרום אפריקה, גם המעורבים בתאונת דרכים בישראל צפויים להתמודד עם השלכות כלכליות, והמחיר עבור הנהג הפוגע צפוי להיות גבוה במיוחד. לפני חמישה חודשים הציגה ועדה מיוחדת, שעבדה עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המלצה לקדם חקיקה שתחמיר את הענישה לנהגים שייתפסו מתעסקים עם הנייד בעת נהיגה. כך למשל, המליצה הוועדה על קנס בגובה 4,500 שקלים לעבירה שניה, ובפעם השלישית כבר יישלל רישיונו של הנהג במקום ל-30 יום.

מי שיודע שהוא מכור לטלפון הנייד ומבין שהוא צריך למצוא פתרון מוזמן להקדיש קצת זמן ללימוד ואימון הטלפון החכם לעבוד בשבילו: בהנחה ויש לכם טלפון חכם עם מערכת הפעלה מעודכנת (אנדרואיד או iOS), הגיע הזמן שתפסיקו לשחק עם היי סירי ואוקיי גוגל, כן, הם יודעים לעשות ביטבוקס, אבל הם יכולים לעשות הרבה מעבר. הם יכולים להקריא לכם הודעות ומיילים, להקליד מענה שתכתיבו בלי להוריד את העיניים מההגה, להקריא לכם את הטקסט שהוקלד ולשלוח למי שצריך.

אם אתם צעירים ומסתדרים עם טכנולוגיה, לא תהיה לכם בעיה להסתגל לחיים בפקודות קוליות למכשיר – אחרי שתלמדו איך לגרום לטלפון לעבוד בשבילכם, עזרו גם להוריכם וטכנופובים אחרים להריץ את הפקודות בלי לגעת בו אפילו פעם אחת. כך או כך, הקדישו זמן לתרגולים בבית לפני שאתם יוצאים לנסיעות מבחן, ועד אז הורידו את הידיים מהסלולרי כדי שתגיעו הביתה בשלום.

קרדיט תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן