פייסבוק עשתה צעד משמעותי לביטול אפקט “תיבת התהודה” בניוזפיד

הניוזפיד של פייסבוק מזכיר מקומון של חברים: התכנים שצצים שם הם לעתים קרובות פוסטים, סטטוסים וכתבות שנעים לנו לראות ואנחנו מסכימים איתם. זו גם הסיבה לכך שלעתים נדמה לנו שכתבה או דעה מסוימת על ידי כמה מהחברים שלנו היא קונצנזוס לאומי. ההדהוד הזה מעצים תופעות הרבה מעבר לגודל האמיתי שלהן, ראו מקרה תנועת “ארץ חדשה” שהסרטונים שלה זכו למאות אלפי צפיות בפייסבוק אך לבסוף לא עברה את אחוז החסימה בבחירות 2013.

באותה שנה – במרץ 2013 – הכריז מנכ”ל פייסבוק, מארק צוקרברג, על תוכניתו להפוך את פייסבוק לעיתון מותאם אישית לכל משתמש. בשנה שעברה נדמה היה שפייסבוק השיגה את היעד. מחקר של מכון Pew שפורסם בחודש מאי גילה כי 66% מהמשתמשים ו-44% מכל הבגירים ניזונים מחדשות שמתפרסמות בניוזפיד. בבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית פייסבוק הגיעה למקום השלישי לאחר פוקס ניוז ו-CNN כמקור המידע העיקרי לחדשות עבור הבוחרים.

  • הודעה לקוראים: חורים ברשת מגייסים כתבים קהילתיים. פנו אלינו

בשבוע שעבר פייסבוק שינתה כיוון. ה”טרנדינג”, נושאי החדשות הפופולריים שפייסבוק מציגה למשתמשים שלה, עומד להפסיק להיות מותאם אישית. ביום רביעי הכריזה הרשת החברתית על שלושה שינויים למדור הטרנדינג. ראשית, כותרת סיפור ושם גוף החדשות יתפרסם מתחת לכל נושא חם. שנית, החברה תשקלל באלגוריתם שלה את מספר גופי החדשות שמדווחים על נושא מסוים, באופן שיקשה על פוסט ויראלי אחד להשתרבב לדירוג.

שלישית, במקום שהנושאים החמים יותאמו אישית לכל משתמש, כל מי שנמצא באיזור מסוים יראה אותם נושאים חמים.

אפקט "תיבת התהודה"

איזור הטרנדינג: החדש מימין לעומת הישן משמאל

אלה השינויים הראשונים שפייסבוק מבצעת באיזור הטרנדינג מאז חודש אוגוסט, אז פיטרה החברה את כל צוות העריכה של המדור במטרה להפוך אותו אוטומטי. ההחלטה התקבלה בעקבות דיווח באתר Gizmodo כי צוות הטרנדינג הפלה לרעה באופן קבוע חדשות שמרניות.

למה אפקט “תיבת התהודה” הוא בעייתי?

הפעם המהלך נועד כתגובה לטענות המבוססות כי פייסבוק עודדה את אפקט “תיבת התהודה” ובזכותה פרחו חדשות מזויפות בבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית. החברה חטפה ביקורת על כך שאיפשרה למידע מוטעה ושמועות להתפשט, ועודדה הפצת תכנים שמחזקים את ההשקפות הקיימות של משתמשים. בחודש שעבר הודיעה הרשת החברתית על צעדים אחרים כדי להילחם בחדשות המזויפות.

פייסבוק הוסיפה שהשינויים האחרונים לא בוצעו כתוצאה מביקורת לא מפני שההתאמה האישית, שנועדה להציג את הנושאים הפופולריים בפייסבוק בכל רגע נתון עבור כל משתמש, לא פעלה יפה. עם זאת, החברה הודתה כי שינוי הכיוון שלה ביחס לפרסונליזציה הוא מהותי לגוף שחרת על דגלו במשך שנים התאמה אישית לכל משתמש. סביר להניח כי המגמה החדשה תבוא לידי ביטוי לא רק באיזור הטרנדינג אלא גם תיושם בתכנים שאנחנו נחשפים אליהם בניוזפיד.

אלה חדשות טובות מכיוון שעד כה פייסבוק הקלה מאוד על המשתמשים שמעוניינים להיחשף רק לדעות והשקפות שמתאימות להם ולהתעלם מאחרות, גם אם הן משקפות הלכי רוח נפוצים בקהילה ובמדינה שלהם. מומחים רבים התריעו נגד ההשלכות השליליות והאנטי דמוקרטיות של אפקט “תיבת התהודה”. הסכנה היא כי אם אנשים ייחשפו רק למדיה שמחזקת את ההשקפות הקיימות שלהם, הסכנה היא שהקיטוב החברתי והפער בין אוכלוסיות שונות רק ילך ויגדל. זו בעיה עצומה ופייסבוק עשתה צעד ראשון כדי לטפל בה.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן