קורסים על חשבון הפיקדון לחיילים משוחררים – כל האפשרויות הקיימות

חוק קליטת חיילים משוחררים קובע באיזה הטבות ניתן להשתמש רגע אחרי שמסיימים טופס טיולים. מצד שני, יש הרבה חיילים שעדיין לא מבינים את הפוטנציאל של הפיקדון וכאלה שלא מכירים את האפשרויות הקיימות. אז איך מממשים את הפיקדון, כמה כסף הוא שווה ומה בכלל אפשר לעשות איתו? הנה כל התשובות.

כספי פיקדון עומדים לרשות חיילים משוחררים תוך שבועיים עד 30 ימים ממועד סיום שירות החובה או שירות לאומי-אזרחי. בניגוד למענק השחרור שבו יכול החייל המשוחרר באופן חופשי וכמעט ללא הגבלות, השימוש בפיקדון האישי אפשרי לצורך שש מטרות מוגדרות בתקופת זמן של חמש השנים הראשונות. לאחר חמש שנים אפשר להשתמש בכספי הפיקדון גם לטובת מטרות נוספות אך ניתן לעשות זאת במשך שנתיים בלבד. במילים אחרות, חייל משוחרר שלא מנצל את כספי הפיקדון בתוך 7 שנים ממועד השחרור יאבד אותם.

כמה כסף שווה הפיקדון שלכם?

אם יוצאים מתוך נקודת הנחה שמספר המתגייסים בשנה הוא בערך 75,000 ומספר המשתחררים הזכאים לכספי הפיקדון הוא בממוצע 75% בכל מחזור, מגיעים לאומדן של מיליארדי שקלים. החל מינואר 2016, סכומי הזכאות לפיקדון האישי עבור לוחמים ולוחמות עומדים על 18,485 ש”ח ל-24 חודשים ו-28,270 ל-36 חודשים.
לצורך השוואה, תומכי לחימה זכאים אחרי 24 חודשים לסל פיקדון של 16,038 ש”ח ואחרי 36 חודשים ל-24,193 ש”ח. אחרים יכולים להשתחרר מהצבא אחרי 24 חודשים עם פיקדון של 13,048 ש”ח ואחרי 36 חודשים עם פיקדון של 19,571 ש”ח. השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא מה החייל המשוחרר יכול לעשות עם הכסף הזה במהלך 5 השנים של תקופת הזכאות הראשונה.

מה ההבדל בין לימודים להכשרה מקצועית?

מימוש הפיקדון לצרכי לימודים מתאפשר רק במוסדות המוכרים לכך על ידי משרד החינוך. ניתן להשתמש בכסף לטובת השלמת השכלה תיכונית, לימודים קדם אקדמיים לרבות הכנה למבחן פסיכומטרי ולימודים אקדמיים או לימודים בישיבה על תיכונית. עם זאת, רשימת המוסדות משתנה לעיתים קרובות וכדאי לוודא שהמוסד נמצא בה לפני תשלום דמי ההרשמה.
יש רשימה ארוכה של מוסדות שמוכרים על ידי משרד הכלכלה והתעשייה, משרד התיירות, משרד הבריאות או המשרד לביטחון פנים לטובת מימוש הפיקדון לצרכי הכשרה מקצועית. היתרון הוא שמדובר על קורסים שאחריהם ניתן להעשיר את תחומי הידע וכמובן להרוויח כסף. בין היתר מומלץ לברר על קורסים באיפור, טיפוח ויופי כמו למשל הקורסים שמוצעים בבית הספר לאיפור של רוית אסף או לחילופין קורסים שונים בשוק ההון, אדריכלות, עיצוב, מורי דרך, ברמנים וסוכני נסיעות.

הקורסים המיועדים לחיילים משוחררים נלמדים במסלולי בוקר וערב כדי להקל על קהל היעד. בקורס איפור מקבלים מזוודת איפור מקצועית ותעודת מאפר בינלאומית, שמשמשת גם ככרטיס מאפר המקנה הטבות והנחות ייחודיות. לעומת זאת, בקורס עיצוב ואדריכלות יוצאים לשטח כדי להתרשם מפרויקטים בענף הבנייה ובקורסים בשוק ההון לומדים על שימוש במערכות ממוחשבות לניתוח השקעות.
חשוב לציין את האפשרות של שימוש בכספי הפיקדון לטובת לימודי נהיגה ברכב פרטי. כדי לעשות זאת יש צורך בהגשת טופס בקשה למשיכת כספים ובבדיקה האם בית הספר לנהיגה או המורה הפרטי מוכרים במשרד התחבורה. בעת הגשת חשבונית מס מקורית לקבלת החזר, יש לפרט את מספר השיעורים שבוצעו בפועל ואת עלות ומועד כל שיעור בנפרד.

איך משתמשים בפיקדון לדיור, נישואין או הקמת עסק?

אפשרות נוספת היא להשתמש בכספי הפיקדון כדי להקים עסק חדש על ידי יחיד עצמאי, או להצטרף לשותפות או הקמת חברה בע”מ. המבקש צריך להחזיק בלפחות 25% מהבעלות או הון המניות המונפק ועליו להצהיר על מהות העסק, כתובת ומספר טלפון. רשימת המסמכים עבור מימוש פיקדון לפתיחת עסק כוללת תעודת עוסק, טופס פרטי נישום במס הכנסה וחשבונית מס או קבלה מקורית של ספק המפרטת את המוצרים והשירותים של העסק.
עוד אפשרות היא להשתמש בכספי הפיקדון לצורך רכישת דירה או למימון נישואין לאחר תום השירות הצבאי. בעת מימוש הפיקדון למטרת רכישת דירת מגורים נדרש המבקש להציג חוזה רכישה, העתק נאמן למקור, אישור זכויות על שמו והצגת דיווח מאושר על ידי רשות המיסים. למימוש למטרת נישואין עליו להציג תעודת נישואין מקורית ותעודת זהות שלו ושל בן/בת הזוג.

מה משותף לכל מטרות הפיקדון?

כפי שניתן לראות, מה שמשותף לכל המטרות שעבורן ניתן להשתמש בפיקדון הוא הסיוע שמעניק משרד הביטחון לצעירים שרוצים לעשות את צעדיהם הראשונים באזרחות. למרות שניתן להשתמש בכספי הפיקדון אחרי חמש שנים באופן חופשי, מעל 89% מהחיילים עושים זאת כבר במהלך התקופה הראשונה.

הסיבה לכך היא לא רק הרצון לקבל את הכסף, אלא גם הרלוונטיות של הפיקדון עבור צעירים אחרי צבא. בין אם סכומי הפיקדון ישתנו בשנים הקרובות ובין אם לא, אין ספק לגבי האפקטיביות והחשיבות שלהם עבור חיילים משוחררים. מומלץ לעקוב אחר תקופת הזכאות ולהתעדכן מול הגופים המתאימים לגבי אופן המימוש של הכסף.

תמונת שער: CC0 Public Domain

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן