פייסבוק שינתה את הניוזפידים של כ-700,000 משתמשים לצורך ניסוי פסיכולוגי

פרנואידים כמוני שבטוחים שפייסבוק היא הניסוי הכי גדול בבני אדם מאז ומעולם ייאחזו בידיעה הבאה כמוצאים שלל רב.

מתברר כי הרשת החברתית הגדולה בעולם, עם 1.28 מיליארד משתמשים פעילים ברחבי העולם, מעסיקה צוות של מדעני דאטה שעורכים ניסויים בהתנהגות אנושית ברשת החברתית. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בניו סיאנטיסט.

על פי המחקר, פייסבוק ערכה שינוי בניוזפידים של 689,003 משתמשים דוברי אנגלית כדי לבחון אם רגשות מקוונים הם מדבקים.

במשך שבוע, משתמשים מסוימים צפו בפוסטים של חברים שכוללים מספר גדול של מילים חיוביות. אחרים צפו בפוסטים הכוללים בעיקר רגשות שליליים והייתה גם קבוצת בקרה שצפתה בניוזפיד כרגיל.

במחקר שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Science נכתב כך:

“כאשר הופחתו הרגשות החיוביים, אנשים כתבו פחות פוסטים חיוביים ופירסמו יותר פוסטים שליליים. כאשר פחתו הביטויים השליליים, נרשם דפוס הפוך. תוצאות אלה מעידות כי רגשות שמבטאים אחרים בפייסבוק משפיעים על התחושות שלנו, ומעידים על אפשרות של הדבקה רגשית בקנה מידה גדול ברשתות חברתיות”.

מדהים ככל שזה נשמע, הנדסה חברתית כזו כלל אינה חדשה עבור פייסבוק, שעורכת מחקרים על בסיס מידע של משתמשיה זה שנים. בשנת 2012 דיווח ה-MIT Technology Review כי מנכ”ל החברה, מארק צוקרברג, ערך בעצמו ניסויים בהשפעה החברתית של פייסבוק במטרה להגדיל את מספר תורמי האיברים. על פי הדיווח אז, משתמשים מסוימים קיבלו אפשרות להקליק על קוביה בטיימליין שלהם המעידה כי הם רשומים לתרומת איברים. לחיצה זו הפיצה עדכון לחברים שלהם ובכך יצרה לחץ חברתי שהביאה לגידול של 23% ברישום לתרומת איברים ב-44 מדינות בארה”ב.

כמובן שקשה להשתכנע כי המטרה היחידה של ניסויים כאלה היא לתרום לטובת האנושות. בעוד פייסבוק מנסה להרגיע ולומר כי המטרה היחידה של המחקרים היא להבין טוב יותר את חוויית המשתמשים ברשת, המחקר האחרון, המעיד כי החברה ביצעה מניפולציה רגשית על המשתמשים שלה, עורר תרעומת של פעילים למען פרטיות ומשתמשים.

אגב, כאשר אנשים מתחברים לפייסבוק, הם מתירים לה לעשות שימוש במידע ובפרופילים לצורך ניסויים כאלה. אפשר להמר די בביטחון כי גם הידיעה הברורה שהם משתתפים בניסוי הגדול ביותר בעולם בבני אדם לא צפויה לגרום לעזיבה המונית של משתמשי הרשת החברתית.

תודה ל-Oren Ishii.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן