האם מכונית ללא נהג צריכה להרוג אותך כדי להציל אנשים אחרים?

חברות הטכנולוגיה הגדולות עובדות בשנים האחרונות על הבשורה הגדולה הבאה בכל הקשור לתחבורה: מכוניות חכמות ללא נהג. על פי החזון של המפתחות, בהן גוגל, בעתיד כבר לא נצטרך להתיישב מאחורי ההגה כשנרצה לנסוע ממקום למקום.

במקום זה נוכל להכנס לאוטו ממוחשב לחלוטין שיוביל אותנו למחוז חפצנו בזמן שאנחנו נוכל לנוח או לעסוק בדברים אחרים.

על פניו, מדובר באוטופיה, שתעזור לא רק לשגרת היום שלנו אלא גם לדרכים עצמן: מערכות חכמות של כבישים תוכלנה לנתב בצורה נבונה את המכוניות והקהל בפקקים. גם עניין הבטיחות צפוי להשתפר אם האינטליגנציה המלאכותית של המכוניות תהיה טובה מספיק ואם המכוניות השונות יוכלו ״לדבר״ זו עם זו.

אבל למערכת הזאת גם יש צד אפל, שחברות הטכנולוגיה ממעיטות לדבר בו. הצד הזה עלה בטור דעה מעניין שפורסם לאחרונה ב-Wired, ונכתב על ידי פטריק לין, פרופסור לפילוסופיה שעוסק רבות באתיקה של הטכנולוגיה. על פי דבריו של לין, הפעלה של שירות מכוניות ללא נהג יחייב בפועל ליצור מכונות שיצטרכו מדי פעם לדון אנשים שונים למוות.

כדי להסביר את דבריו, לין הציג את ״דילמת הקרון״, בעיה אתית הקשורה לרכבות, ושואלת אנשים אם הם יהיו מוכנים להציל חמישה נוסעים בקרון שיצא משליטה במחיר של חייו של איש חף מפשע שנמצא על פסי הרכבת. לין טוען שהמכוניות החכמות יידרשו לבצע שיקולים כאלה במקרים קיצוניים – למשל, בעת הסתברות גבוהה לתאונה קטלנית.

נניח שרכב מסוים מאבד את הבלמים באמצע נסיעה, והמכונית החכמה, שמקושרת לכל המכוניות האחרות בכביש, צריכה לבחור אם לסטות ימינה או שמאלה כדי לבלום את הנסיעה.

מצד ימין נמצא רכב קטן יותר, שהתנגשות בו ככל הנראה תציל את הנוסע ברכב הפוגע אך תהרוג את כל מי שברכב הנפגע. בצד שמאל, לעומת זאת, נמצאת משאית. פגיעה בה תהרוג את הנוסע ברכב הפוגע – אך תציל את השאר.

השאלה האתית הזאת מסמלת את אחת הדילמות הקשות ביותר שיצטרכו המתכננים והמהנדסים של המכוניות החכמות להתייחס אליהן בשנים הקרובות.

האם המכוניות צריכות להיות ״נאמנות״ לנוסעים בהן, או להעדיף את ״טובת הכלל״? ואיך בן אנוש בכלל יכול לתכנן אלגוריתם כזה, שיצטרך בשלב מסויים להחליט את מי להרוג ואת מי להשאיר בחיים?

השאלות האלה עדיין פתוחות. חברות הטכנולוגיה שעובדות על המכוניות האלה לא ממש מתייחסות אליהן בשלב זה. רק זה חסר להן – שפתאום יתחילו לחשוב על השאלות הקשות והפילוסופיות של המוצר הגדול הבא שלהן.

דרך Gizmodo

תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן