כריית יהלומים: תולדות

קרדיט : Shutterstock
היכן נמצאו יהלומים לראשונה?

מקור היהלומים העתיק והקדום ביותר הוא בהודו, אשר כבר בשנת 800 לפני הספירה יש עדות למכרות וייצור תכשיטים משובצי יהלומים בה, כאשר מאוחר יותר הועברו אוצרות היהלומים למערב. סודות הכרייה והליטוש של היהלומים נשארו חסויים בהודו עד ימינו, וכיום עדיין פועלים בה מכרות מהם מפיקים יהלומים בשיטות מתקדמות.

במאות ה-18 וה-19 התגלו לראשונה מכרות זהב ויהלומים גם בברזיל, אשר הפכה למקור העיקרי של יהלומים בעולם - אך ליטוש היהלומים המשיך להתקיים בהודו.

בשנת 1868 נמצא היהלום הראשון בדרום אפריקה בנהר ה - Vaal, אליו הוא נגרף עם סחף אדמה. מקורם בארובות- נקבות אדמה עמוקות מלאות באדמה כחולה. מכרות רבים נוספים התגלו בהמשך, כאשר המפורסם והגדול ביותר הוא זה בחוות "דה בירס", אליה הגיעו אלפי כורים. בשנת 1871 נמצא מכרה באזור קימברלי שבה התפתח סחר עם חברות יהלומים גדולות. הכורה ססיל רודס  קנה את רוב זכויות כריית היהלומים בדרום אפריקה והשתלט על סחר הגלם. כך הוקמה ה -Syndicate , החברה השולטת במסחר היהלומים.

היהלומים במקומות נוספים בעולם

בשנת 1908 התגלו יהלומים בנמיביה ואחר כך בקונגו הבלגית - זאיר. אחרי מלחמת העולם הראשונה נמצאו מכרות נוספים באפריקה, אך כולם נשלטו על ידי אירופאים. גם כיום אפריקה עדיין נחשבת כמפיקה גדולה במיוחד במדינת בוצואנה, המפיקה כ - 20% מהיהלומים בעולם.

ברוסיה, ב-Daalidinsk - שבסיביר התגלו בשנת 1954 מרבצים והחלו בכרייה. כיום רוסיה מהווה כ - 25% מהשוק העולמי, כולל ליטוש ברמה גבוהה.  לאחרונה נכנסה גם קנדה לתחום. גם אוסטרליה וסין מפיקות יהלומים, אך בכמות ואיכות נמוכות. 80% מהסחר כיום נמצא בידי ה - "סינדיקאט", מהמכרות שלה ושל מדינות אחרות. זו, עובדת עם יהלומנים בעלי מלטשות. חלק מהיהלומים עובר ישירות מחברות לא דרך הסינדיקאט, לאנטוורפן או לרמת גן.

ליטוש היהלומים

יהלומי הגלם עוברים מיון  לפי גודל, צורה ושימוש עתידי. הליטוש הנפוץ בשנים האחרונות נקרא "בריליאנט", אשר מאפשר להאדיר את תכונות היהלום. לאחר הליטוש, ממוינים היהלומים על פי קטגוריות, כאשר היהלום שאינו מלוטש נראה כשבר של זכוכית פשוטה. רק כשהתפתח ליטוש היהלום בגרמניה החלו להשתמש ביהלום כאבן נוי והחלו בייצור טבעות יהלומים לאירוסין ונישואין.

ליטוש היהלום התפתח לתחום מקצועי, הנדסי וטכנולוגי מתקדם. הליטוש נועד למקסם את החזר האור מהאבן ולהשאיר מקסימום אבן. ביקוע היהלום נעשה באמצעות  אזמל ידני ובעזרת לייזר ותוכנות מחשב. הקטגוריות לפיהן ממוינים היהלומים המלוטשים נקראות  4C- Carat, Cut, Color, Clearity  כלומר: משקל, חיתוך, צבע וניקיון.  משקל האבן משפיע על מחירה. אבן גדולה יותר נדירה יותר ולכן מחירו של כל קאראט יותר יקר. ביצוע עבודת הליטוש גם היא פקטור במחיר הסופי.

צורות שונות של חיתוכים

צורת הביקוע והליטוש הפופולרית היא היהלום העגול Round Brilliant . רוב היהלומים מלוטשים כך. ליהלום 57 ליטושים ופאות וכך מחזיר אור באופן מקסימלי. חיתוך כרית – Coushin Ccut הוא חיתוך מרובע, והוא מוכר שנים ארוכות על פי רוב בטבעות וינטאג'. חיתוך ה Emerald Cut -  הוא מעט מלבני, ונעשה מאבן גדולה עם ניקוד גבוה. חיתוך דמוי עין - Marquis  מאופיין ברוחב יהלום הכפול מגובהו, והוא היה נפוץ בקרב עשירים ואצולה. צורת האגס או הטיפה – Pear Shape  Cut  מתאימה במיוחד לשיבוץ בטבעות אירוסין, עגילים, צמידים ותליונים. אורך היהלום גדול מגובהו.

ביהלום האובלי – Oval cut יש שילוב של ליטוש מלבני ועגול והוא בוהק ומנצנץ. היהלום המלבני - Radiant Cut  יכול להיות גם מרובע. כאן מודגש הצבע הטבעי של היהלום.

לסיכום

ליהלום הבוהק והמבריק היה מאז ומעולם מעטה של סודיות חוצה יבשות. במהלך השנים, התפתחו אגודות מקצועיות אשר עסקו בסחר יהלומים, בבורסות בעולם המושתתות על חוקים נוקשים. הבורסה הגדולה בעולם היא בישראל ברמת גן, וכמעט רבע מהמסחר העולמי מבוצע בה. חשובות מאד בתחום סחר היהלומים הן  גם הבורסות באנטוורפן, ניו יורק, מומביי ולונדון. אפשר למצוא כיום קולקציות של טבעות יהלומים ותכשיטים משובצים באיכות וגימור מעולים ומדהימים ביופיים, ברמות מחיר שונות ובמגוון סגנונות.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן