מחקר קובע: משחקי וידאו אלימים לא גורמים לאנשים להרגיש פחות אמפתיה בטווח ארוך

משחקים אלימים

זו לא ידיעה מהסוג החביב על התקשורת המרכזית שלא תוכל שוב להכריז על משחקי הווידאו כמשחיתים את נפש הנוער או שטות דומה. מחקר חדש קובע כי למשחקי וידאו אין שום השפעה לטווח רחוק על יכולתם של אנשים לחוש אמפתיה או לפגוע ביכולת זו בעקבות שנים של גיימינג.

מחקרים מעוררי מחלוקת שפורסמו בעבר הצביעו על קשר בין גיימינג לאמפתיה, אך הם בחנו בעיקר את ההשלכות לטווח קצר. המחקר החדש, שפורסם בכתב העת Frontiers in Psychology והוביל אותו ד”ר גרגור ציזיק מבית הספר לרפואה של הנובר, גרמניה, בחן את ההשלכות לטווח ארוך ולא מצא כל מיתאם בין משחקי וידאו אלימים לחוסר אמפתיה.

“אנו מפרשים את התוצאות כעדות נגד ההשערה של הקהיית הרגישות ומניחים כי ההשלכות של מדיה אלימה על העיבוד הרגשי עשויות להיות קצרות טווח”, כותבים החוקרים במחקר.

במחקר השתתפו 30 אנשים, 15 מתוכם שיחקו משחקי וידאו אלימים באופן קבוע (ארבע שעות ביום בממוצע) וקבוצת בקרה של 15 נבדקים שלא שיחקו משחקי וידאו אלימים כלל. בין המשחקים שנבדקו Call of Duty ו-Counter-Strike.

כדי לוודא כי למשחקי וידאו אלימים אין כל השלכות לטווח ארוך הגיימרים התבקשו לא לשחק בשלוש השעות שקדמו לניסוי. לאחר מכן, שתי הקבוצות התבקשו לענות לסדרה של שאלות פסיכולוגיות, לפני שנבדקו על ידי סורק fMRI הבוחן את המוח באמצעות שדה מגנטי, ומזהה את האזורים הפעילים במוח בזמן שהציגו להם סדר של תמונות שנועדו לעורר תגובה רגשית ואמפתית. החלק הזה בניסוי שימש כדי לבחון אילו איזורים במוח של הנסיינים “נדלקו” כאשר הם הגיבו.

בחלק של השאלון הפסיכולוגי נמצא כי אין כל הבדל במדדים האגרסיות והאמפתיה בין הגיימרים ללא גיימרים. נתון דומה עלה מבדיקת ה-fMRI. התוצאות הפתיעו את החוקרים וסתרו את ההשערה המקדמית שלהם. על פי הממצאים, כל השפעה שלילית של משחקי וידאו אלימים על התפישה או ההתנהגות עשויה להיות קצרת טווח בלבד.

במחקר מציינים החוקרים כי מחקרים קודמים שבחנו את ההשפעה של משחקי וידאו אלימים נעזרו בנסיינים שנחשפו למשחקים אלימים לפני או במהלך הניסוי. המשמעות היא כי התוצאות עלולות היו לסבול מהטיה כתוצאה מהגברת תשומת הלב של הנבדקים לפעולות מוטוריות או הפעלה של קוגניציה אגרסיבית לטווח קצר.

החוקרים מסייגים את הממצאים שלהם בשלב זה עקב גודל מידגם קטן יחסית. כמו כן, שתי קבוצות הנסיינים לא נבדקו ביחס להשפעה של סרטים אלימים או תכני אינטרנט אלימים. על כן, אי אפשר לקבוע בשלב זה כי לתכנים אלימים אחרים אין השפעה לטווח ארוך על האמפתיה. אין ספק שזה לא המחקר האחרון שיתפרסם בנושא והוויכוח יימשך, אך הממצאים של המחקר האחרון הם תשובה לא רעה בפעם הבאה שיתפרסם מחקר הקובע כי גיימרים הם אנשים אלימים יותר מכל קבוצה אחרת באוכלוסיה.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן