צרפת הפכה למדינה הראשונה שמוציאה מחוץ לחוק כלים חד פעמיים מפלסטיק

כלים חד פעמיים

צרפת אישרה חוק שקובע כי כל הצלחות, הכוסות והסכו”ם החד פעמי מפלסטיק ייאסרו עד שנת 2020, וכלים חד פעמיים חלופיים יהיו חייבים להיות מיוצרים מחומרים ביולוגים.

החוק החדש בא בעקבות חוק קודם מחודש יולי האוסר על שקיות פלסטיק, כחלק מהחוק לעידוד צמיחה ירוקה שמטרתו להפוך את צרפת למובילה עולמית באימוץ מדיניות ידידותית לסביבה ובמאמץ להפחתת פליטת גזי החממה.

4.73 מיליארד כלים חד פעמיים מפלסטיק נזרקו בשנת 2015 בצרפת בלבד. זאת בנוסף ל-17 מיליארד שקיות פלסטיק בהן משתמשים ברשתות מזון מדי שנה במדינה. על רקע זה יוזמי החוקים החדשים מקווים כי הם ישימו סוף לתלות של צרפת בכלים חד פעמיים מפלסטיק.
על פי החקיקה החדשה, הפצת שקיות פלסטיק חד פעמיות בקופות של רשתות מזון נאסרה החל מחודש יולי, ושקיות הפלסטיק ייאסרו כליל גם במחלקות הפירות והירקות החל מה-1 בינואר 2017.

החרם על כלי אפיה חד פעמיים, כוסות, צלחות וסכו”ם חד פעמי ייכנס לתוקף בשנת 2020, מה שאמור לספק ליצרנים מספיק זמן כדי להיערך.

על פי החוק נקבע כי תוך שלוש שנים, 50% מהחומרים משמשים לייצר מוצרים כאלה יהיו חייבים להיות אורגניים ומתכלים, כאשר עד 2025 הרף יעלה עד ל-60%.

ארגוני סביבה בכל העולם קיבלו בברכה את החדשות. על רק התחזית כי עד 2050 תהיה יותר פסולת פלסטיק באוקינוסים מאשר דגים, מדובר ביוזמה אשר מדינות נוספות חייבות ללכת בעקבותיה כדי להתחיל לנסות להתמודד עם בעיית הפסולת שמייצרת תרבות הצריכה הגלובלית.

לא כולם מרוצים

אבל לא כולם מאושרים מהחוק. סוכנות AP מדווחת כי Pack2Go Europe – ארגון שמושבו בבריסל המייצג את יצרני האריזות באירופה – הכריז על מאבק בחוק החדש שמפר את זכויות היצרנים לטענתו.

“אנחנו קוראים לנציבות האירופית לעשות את הדבר הנכון ולפעול חוקית נגד צרפת עקב הפרת חוק של האיחוד האירופי”, מסר הארגון, “אם הם לא יפעלו אנחנו נפעל”.

לטענת הארגון, החוק רק יחמיר את בעיית הזבל במדינה משום שהרבה אנשים יחשבו שזה בסדר להשאיר בשטח את השקיות המתכלות לאחר השימוש.

בעוד ההנחה הזו מוטלת בספק – בייחוד כשמדובר בארגון שמייצגי את האינטרסים של יצרני הפלסטיק – ייתכן שיש בסיס משפטי לטענה בדבר פגיעה בחופש העיסוק שלהם. היצרנים מתלוננים כי ייצור כלים חד פעמיים מחומרים מתכלים המסוגלים לשאת מזון ושתייה חמה היא מאתגרת במיוחד ולמעשה עליהם לתכנן מחדש את כל מערכי הייצור שלהם.

היצרנים טוענים כי המוצרים החד פעמיים החדשים יהיו יקרים מאלה שנמכרים היום ומי שירוויח מכך הן חברות המייצרות כלים רב פעמיים.

הם טוענים גם כי אין הוכחות כי כלים חד פעמיים מחומרים ביולוגים ידידותיים לסביבה יותר מהפלסטיק הרגיל והם אפילו מטילים ספק בהנחה שכלים כאלה יהיו מתכלים.

בהתחשב בהערכות שאנחנו מייצרים היום פי 20 מוצרי פלסטיק מאשר לפני 50 שנים – לרוב לצורכי אריזה – ונתון זה צפוי להכפיל את עצמו ב-20 שנים הבאות, ברור שיש צורך בצעדים דרסטיים. אפשר רק לקוות שהחוק הצרפתי ייאכף וכי מדינות נוספות ילכו בעקבותיה.

על פי חוק השקיות הישראלי, שייכנס לתוקף בינואר 2017, תופסק חלוקת שקיות בחינם ברשתות השיווק הגדולות וכל שקית תעלה 10 אגורות. מטרת החוק היא לצמצם את השימוש בשקיות ובכך להפחית את כמות הפסולת.
הישראלים צורכים יותר מ-2.2 מיליארד שקיות מזהמות בשנ

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן